Καρώ Σημαία

Indy 500: Η οικονομική «έκρηξη» ενός εκ των σπουδαιότερων αγώνων στον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Indy 500: Η οικονομική «έκρηξη» ενός εκ των σπουδαιότερων αγώνων στον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Λιγότερο από ένα 24ωρο πριν από τον αγώνα του 2021, το Indy 500 στα πάνω από 100 χρόνια ζωής του έχει αλλάξει σε πολύ μεγάλο βαθμό, ειδικά στο οικονομικό σκέλος.
Σχετικά Άρθρα
Από το 1911, όταν και έλαβε χώρα ο πρώτος αγώνας, το Indianapolis 500 έχει γράψει την δική του ιστορία στον μηχανοκίνητο, πέρα από τον κόσμο του IndyCar. Υπήρξε μέρος των παγκοσμίων πρωταθλημάτων της FIA από το 1925 μέχρι και το 1928, όπως και του πρωταθλήματος της Formula 1, στην δεκαετία του ’50 και του ’60.

Ο πρώτος αγώνας έγινε στις 30 Μαΐου του 1911, όταν ο Ρέι Χάρουν με το σασί και τον κινητήρα της Marmon αντίκρισε πρώτος την καρώ σημαία. Μέχρι και σήμερα 71 διαφορετικοί οδηγοί έχουν νικήσει στο Indy 500, εκ των οποίων οι Έι Τζέι Φόιτ, Αλ Άνσερ και Ρικ Μιρς βρίσκονται στην κορυφή της λίστας με 4 νίκες έκαστος.

Το «triple crown» του μηχανοκίνητου αθλητισμού και η Formula 1

Όντας ένας εκ των παλαιότερων και πιο παραδοσιακών αγώνων, το Indy 500 αποτελεί μέρος του λεγόμενου «Triple Crown» του μηχανοκίνητου αθλητισμού, μαζί με το Grand Prix του Μονακό και των αγώνα 24 ωρών στην Λε Μανς. Ο μοναδικός οδηγός στην ιστορία που έχει πετύχει νίκη και στις τρεις πίστες είναι ο Γκράχαμ Χιλ, νικώντας μάλιστα στο ντεμπούτο του στο «Indianapolis Motor Speedway».

Graham_Hill.jpg

Η συνολική διάρκεια του αγώνα είναι 200 γύροι και 805 χιλιόμετρα, ωστόσο έχει δεχθεί αρκετή κριτική μέσα στα χρόνια από φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού, με την δικαιολογία πως κάποια αμάξια κάνουν απλώς κύκλους σε μία οβάλ πίστα. Πολλοί πιλότοι της Formula 1, ανάμεσα τους και παγκόσμιοι πρωταθλητές όπως οι Φερνάντο Αλόνσο, Νάιτζελ Μάνσελ, Αλμπέρτο Ασκάρι και Τζακ Μπράμπαμ, έχουν προσπαθήσει χωρίς επιτυχία να δουν πρώτοι την καρώ σημαία στην πίστα της Ιντιάνα.

Αντιθέτως, άλλοι πιλότοι που δεν γνώρισαν τόσο μεγάλη επιτυχία μέσα σε ένα μονοθέσιο της Formula 1, όπως ο Τακούμα Σάτο και ο Μαρκ Ντονόου, έδειξαν το οδηγικό τους ταλέντο στο πρωτάθλημα του IndyCar. Μάλιστα ο τελευταίος πιλότος της Formula 1 που έκανε το «άλμα» στο πρωτάθλημα των IndyCar, είναι ο Ρομέν Γκροζάν το 2021. Ο Γάλλος κυριάρχησε στις κατατακτήριες του GMR Grand Prix της Ιντιανάπολις, παίρνοντας την pole position, ενώ στον αγώνα τερμάτισε στην 2η θέση, πετυχαίνοντας έτσι το πρώτο του βάθρο στο IndyCar.

fitippaldi.jpg

Η οικονομική άνοδος και τα ποσά που «ζαλίζουν»

Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς πως υπάρχει τεράστιο χάσμα, ανάμεσα στο ποσό που λάμβανε ο νικητής πριν από λίγες δεκαετίες, εν συγκρίσει με τώρα. Ενδεικτικά, στον πρώτο αγώνα ο Χάρουν κέρδισε 14.250 δολάρια, την ώρα που ο Έμερσον Φιτιπάλντι εισέπραξε μετά τη νίκη του το 1989, 1.001.604 δολάρια. Τα ποσά που λαμβάνουν οι οδηγοί κρίνονται εν πολλοίς στις συνθήκες της εποχής, την οικονομική κατάσταση της διοργανώτριας αρχής, καθώς και των τηλεοπτικών δικαιωμάτων και τις πωλήσεις των εισιτηρίων.

Ο νικητής παίρνει το 20% από το συνολικό ποσό το οποίο θα μοιραστούν οι 33 οδηγοί, ενώ υπάρχουν και μπόνους που επηρεάζουν το συνολικό ποσό, όπως η κατάκτηση της pole position. Στον αγώνα του 2021, ο Σκοτ Ντίξον εκίνησε πρώτος στον αγώνα, κερδίζοντας έτσι 100.000 δολάρια. Το μεγαλύτερο ποσό στην ιστορία το έχει εισπράξει ο τρεις φορές νικητής το αγώνα, Έλιο Καστρονέβες. Το 2009 ο Βραζιλιάνος και η Penske κέρδισαν συνολικά 3.048.005 δολάρια.

helio_castrovenes1.jpg

Από την άλλη, ένας εκ των πιο άτυχων θα πρέπει να θεωρείται ο Σάτο, με τον Ιάπωνα να έχει βγει νικητής δύο φορές, το 2017 και το 2020. Το 2017 σε ένα γεμάτο γήπεδο, ο Σάτο είδε να μπαίνουν στον λογαριασμό του 2.458.129 δολάρια, ωστόσο στον περσινό αγώνα, ο πρώτος στην ιστορία χωρίς κόσμο, κέρδισε μόνο 1.300.000. Από την άλλη, το μεγαλύτερο ποσό το οποίο είχε συγκεντρωθεί για οδηγούς και ομάδες ήταν το 2008. Ο Ντίξον ως νικητής έλαβε ένα ποσό ύψους 2.988.065 δολαρίων, με το συνολικό ποσό να ανέρχεται στα 14.406.580.

Μάριος Αγγελέτος

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης



0