Καρώ Σημαία

Formula 1: Να καταργηθούν τα team orders και τα time out στα τελευταία δευτερόλεπτα στο μπάσκετ!

Formula 1: Να καταργηθούν τα team orders και τα time out στα τελευταία δευτερόλεπτα στο μπάσκετ!

Υπάρχουν δεκάδες περιπτώσεις στην ιστορία της Formula 1 με τα περιβόητα team orders που ενοχλούν τον κόσμο και αποτελούν πεδίο τεράστιας αντιπαράθεσης. Όπως σε όλα τα πράγματα έτσι και σε αυτό, υπάρχει μία τεράστια υπερβολή και ισοπέδωση. Φέτος, ο… αδικημένος είναι ο Πέρεζ και ο ευνοημένος του… συστήματος ο Μαξ Φερστάπεν ενώ μέχρι πέρυσι ήταν ο Μπότας και ο Χάμιλτον στις αντίστοιχες θέσεις.

Γράφει ο Κώστας Ψάρρας

Πριν ασχοληθούμε με τη Formula 1 θα αναφερθούμε στο μπάσκετ, χωρίς φυσικά να διεκδικούμε να μπούμε στα χωράφια του Γιάννη Ψαράκη. Και θα χρησιμοποιήσω το συγκεκριμένο άθλημα γιατί η στρατηγική που χρειάζεται να έχει μία ομάδα είναι τόσο λεπτομερής όσο και η αντίστοιχη στη Formula 1. Μία από τις περιπτώσεις που συναντάμε συχνά στο μπάσκετ και πολλές φορές κρίνει και τον νικητή, είναι οι ειδικές καταστάσεις των τελευταίων δευτερολέπτων. Οι προπονητές καλούν time out και σχεδιάζουν τον τρόπο που θα αιφνιδιάσουν τον αντίπαλο και που θα μπορέσουν να έχουν τις καλύτερες προϋποθέσεις για το νικητήριο σουτ. Και ποιες είναι αυτές; Να πάει η μπάλα στον παίκτη που θέλει ο προπονητής. Και ποιος είναι αυτός; Ο ηγέτης, αυτός που το έχει ξανακάνει. Υπάρχει κάτι μεμπτό σε αυτή την επιλογή; Σαφέστατα και όχι. Ναι αλλά υπάρχουν άλλοι 4 παίκτες εντός παρκέ και άλλοι 7 στον πάγκο που θα ήθελαν να πάρουν την ευθύνη και να έχουν τη δυνατότητα να γίνουν ήρωες. Αν το δεις από την πλευρά των 11 δεν είναι άδικο; Αυτοί οι 11 έχουν την ευκαιρία να αποδείξουν στις προπονήσεις, σε ματς που θα τύχει να φτάσει η μπάλα στα δικά τους χέρια ότι έχουν τη στόφα του ηγέτη. Αν συμβεί αυτό, τότε θα μπουν στο μπλοκάκι του προπονητή και την επόμενη φορά θα πάρουν την ευθύνη όχι από τύχη αλλά μετά από εντολή. 

Ας επιστρέψουμε στα δικά μας. H Formula 1 μπορεί να μοιάζει με ατομικό άθλημα όμως είναι 100% ομαδικό. Οι μηχανικοί, οι επικεφαλής, οι οδηγοί. Όλοι μαζί κερδίζουν και όλοι μαζί χάνουν. Ναι στο τέλος το κύπελλο το σηκώνει ο πρωταθλητής, ο αντίστοιχος αρχηγός στο ποδόσφαιρο αλλά δεν το παίρνει μόνος του. Σε όλες τις εποχές το θέμα των team orders έχει ταλαιπωρήσει το σπορ και είναι χαρακτηριστικό ότι για μία 8ετία απαγορεύτηκαν με συγκεκριμένες διατάξεις στους αγωνιστικούς κανονισμούς. Και σταμάτησαν να υπάρχουν; Φυσικά και όχι. Οι ομάδες βρήκαν και γρήγορα τρόπους να ξεπεράσουν τον κίνδυνο τιμωρίας. Ο Μάσα άκουγε να του λένε ότι ο Αλόνσο είναι ταχύτερος από σένα το 2010 και λίγο αργότερα βλέπαμε το προσπέρασμα. Ξεκάθαρη εντολή της ομάδας να αλλάξουν θέση αλλά χωρίς να μπορεί κάποιος να τιμωρήσει τη Ferrari. Η FIA αποφάσισε ότι μέσω τέτοιων κανονισμών δεν θα βρεθεί λύση και έτσι απλά ζήτησε από τις ομάδες να μην… προκαλούν δίνοντας συνεχώς τέτοιες εντολές. Έτσι φτάσαμε στο Multi 21 της Red Bull που ενώ αρχικά φαινόταν ότι ήταν μία οδηγία για αλλαγή ρύθμισης, τελικά αποδείχθηκε ότι ήταν το σινιάλο για να αλλάξουν θέσεις. Ε κάπου εκεί αντιλήφθηκαν όλοι ότι δεν πρέπει να παλεύουν να αντιμετωπίσουν το αυτονόητο και άφησαν ελεύθερες τις ομάδες να διαχειρίζονται τους πιλότους τους.

Είτε μας αρέσει είτε όχι αυτό είναι το λογικό. Πάμε και στην περιβόητη ισότητα μεταξύ των teammates γιατί αυτό μοιάζει να είναι το μεγαλύτερο επιχείρημα όσως αγανακτούν με τα team orders. Η ισότητα στη Formula 1 όπως και σε πολλές καταστάσεις τη ζωή δεν σημαίνει ότι για πάντα δύο άνθρωποι θα έχουν το 50%-50% ό,τι και να κάνουν γιατί τότε θα αδικείται για πάντα ο ικανός και θα πεθάνει η έννοια της αξιολόγησης. Για να μην απλώσουμε κι άλλο το θέμα και να μιλήσουμε με συγκεκριμένα παραδείγματα της φετινής σεζόν, είναι απόλυτα λογικό αυτό που έκανε η Red Bull στην Ισπανία και αυτό που θα ξανακάνει σε αντίστοιχη περίπτωση.

Ο Σέρχιο Πέρεζ πήρε μία σπουδαία ευκαιρία να οδηγήσει ένα μονοθέσιο που θα μπορούσε να του χαρίσει βάθρα, νίκες, pole positions και πρωταθλήματα. Από την πρόσφατη επέκταση της συνεργασίας της Red Bull με τον Μεξικανό αποδεικνύεται ότι η ομάδα είναι απόλυτα ικανοποιημένη από τον πιλότο της. Και καλώς είναι αφού ο Τσέκο έχει αποδειχθεί ο καλύτερος teammate του Φερστάπεν, μετά την εποχή του Ρικιάρντο. Από την πρώτη μέρα που πήγε στο Μίλτον Κέινς γνώριζε ότι ο ηγέτης είναι ο Ολλανδός. Αυτό σήμαινε ότι στον πρώτο τους αγώνα αν ήταν μπροστά από τον Μαξ, πιθανότατα θα του ζητούσαν να κάνει στην άκρη. Θα μπορούσε να αλλάξει τη… μοίρα του ο Τσέκο; Φυσικά, αλλά για να συνέβαινε αυτό θα έπρεπε να ήταν ταχύτερος από τον Φερστάπεν στις περισσότερες των περιπτώσεων. Συνέβη αυτό; Όχι. Ο Πέρεζ συνήθως είναι μισό δευτερόλεπτο πιο αργός από τον teammate του στις κατατακτήριες δοκιμές. Έχει πάρει μία Pole position σε 29 grand prix, ενώ ο Φερστάπεν έχει διψήφιο αριθμό στο αντίστοιχο διάστημα. Ο Πέρεζ έχει 2 νίκες και ο Μαξ 14. Ακόμη και αν ο Μεξικανός κράταγε τη νίκη στην Ισπανία θα είχε 3 και ο Φερστάπεν 13! Η διαφορά είναι τεράστια, ο Ολλανδός δεν έχει κληρονομήσει τη θέση του ηγέτη στην ομάδα του, απλά την κέρδισε από τον Ρικιάρνο αρχικά και από όποιος έκατσε δίπλα του από εκεί και πέρα.

Η Red Bull και η κάθε ομάδα, θέλει να παίρνει νίκες και πρωταθλήματα. Ο πιλότος που αποδεικνύει, όχι με μία εμφάνιση αλλά με τη συνολική του παρουσία, ότι έχει περισσότερες πιθανότητες να φέρει τον τίτλο θα είναι και το νούμερο 1 για την ομάδα. Αυτό συμβαίνει παντού και όχι μόνο στη Formula 1. Εμείς ως θεατές θα θέλαμε να δίνουν μάχες και οι teammates αλλά καμία ομάδα δεν θα ρισκάρει να χάσει τίτλους για να μας κάνει το χατήρι. Οπότε καλώς δεν μας αρέσουν τα team orders  αφού εμείς είμαστε θεατές, αλλά ας αντιληφθούμε ότι αν θα ήμασταν στη θέση των επικεφαλής των ομάδων θα κάναμε ακριβώς αυτό που κάνουν φέτος στη Red Bull, πέρυσι στη Mercedes και παλιότερα στη Ferrari, τη McLaren και τη Renault.
www.bnsports.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης



0