Box to Box

Η Nike κατάφερε τεράστια νίκη στο γήπεδο της Adidas, αλλά ίσως υπάρχει ένα τελευταίο τανγκό για την εθνική Γερμανίας!

Η Nike κατάφερε τεράστια νίκη στο γήπεδο της Adidas, αλλά ίσως υπάρχει ένα τελευταίο τανγκό για την εθνική Γερμανίας!

Κανονικά, μια ομάδα που αλλάζει προμηθευτή στολών, δεν θα έπρεπε να αποτελεί είδηση για πρωτοσέλιδο, αλλά η εθνική Γερμανίας δεν είναι απλή περίπτωση και η χορηγική σχέση  της με την Adidas δεν είναι απλή περίπτωση! Και ομολογώ πως με ξάφνιασε περισσότερο από οτιδήποτε άλλο αυτό που συνέβη με την ανακοίνωση από τη  Γερμανική Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου (DFB) πως  θα υπογράψει μια συμφωνία για τη μετάβαση στην αμερικανική Nike, γεγονός άλλωστε που πυροδότησε κάτι σαν πολιτική καταιγίδα στη Γερμανία.

Γράφει ο Maverick

Η Adidas, ο γερμανικός γίγαντας αθλητικών ειδών που εδρεύει στη μικρή βαυαρική πόλη Herzogenaurach (με πληθυσμό 27.000 κατοίκων), έχει εδώ και δεκαετίες  εμπλακεί στη μεγάλη επιχείρηση του παγκόσμιου ποδοσφαίρου και συνδέεται με τη γερμανική εθνική ομάδα για περισσότερα από 70 χρόνια.

Η Nike κατάφερε να εκπλήξει τα γερμανικά αφεντικά της Ομοσπονδίας ποδοσφαίρου, με μια προσφορά που δεν θα μπορούσαν να αρνηθούν: σύμφωνα με πληροφορίες, 110 εκατομμύρια δολάρια ετησίως, περίπου το διπλάσιο ποσό από αυτό που πλήρωνε η ​​Adidas! Και έτσι, θα αρχίσει μια συμφωνία μετά το 2026 που πίσω της κρύβεται η ζοφερή πραγματικότητα: η γερμανική  Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου έχει περιοριστεί πολύ σε cash flow και βυθίζεται κάτω από χρέη και δικαστικές αποφάσεις για απλήρωτους φόρους! Στα οικονομικά γραφεία που συζητάγανε τον τελευταίο χρόνο, ήταν κοινό μυστικό πως υπήρχαν αυτά τα προβλήματα. Αλλά  δύσκολα κάποιος φανταζόταν αυτή την εξέλιξη!

Όταν όμως αυτά τα χρήματα βρέθηκαν στο τραπέζι, δεν είχε την πολυτέλεια η εκτελεστική επιτροπή της DFB, πρότειναν να απορρίψει μια τέτοια προσφορά!  Ωστόσο, η δημόσια οργή ξέσπασε στη Γερμανία, όταν η DFB εξέδωσε ένα στεγνό δελτίο τύπου την Πέμπτη, το οποίο ανέφερε μια «διαφανή και αμερόληπτη διαδικασία υποβολής προσφορών» και την ανώτερη προσφορά της Nike.

Και από εκεί και πέρα, όπως σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, ανέλαβαν οι πολιτικοί να κάνουν δηλώσεις! «Η εθνική ομάδα παίζει με τρεις ρίγες - τόσο καθαρά όσο η μπάλα είναι στρογγυλή και το παιχνίδι διαρκεί 90 λεπτά», δήλωσε ο συντηρητικός ηγέτης της Βαυαρίας, Μάρκους Σέντερ στο X, χαρακτηρίζοντας  τη διάλυση του γάμου με την Adidas ως «ακατανόητη».
d8b7f8b1295eb8435a0c8d4b5daa83f3_L.webp

Επίσης, κατήγγειλε την κίνηση ο πρωθυπουργός του Έσσεν, Μπόρις Ράιν, ο οποίος είπε ότι το εμβληματικό λογότυπο  της Adidas ανήκει ακριβώς δίπλα στα τέσσερα αστέρια -ένα για κάθε τίτλο του Παγκοσμίου Κυπέλλου- στο στήθος των ανδρικών φανελών της Γερμανίας. Ο Ρόμπερτ Χάμπεκ, ο αντικαγκελάριος των Πρασίνων της Γερμανίας, είπε ότι «δύσκολα μπορούσε να φανταστεί τις γερμανικές στολές χωρίς αυτές τις τρεις ρίγες» και τόνισε πως το να επιλέγεις το σήμα της Nike είναι σαν να εγκαταλείπεται  «ένα κομμάτι της γερμανικής ταυτότητας».

Εν τω μεταξύ, ο υπουργός Υγείας των Σοσιαλδημοκρατών, Καρλ Λαουτεεμπαχ, ανέβασε στο X (Twitter) μια φωτογραφία του, να κλωτσάει μια μπάλα ποδοσφαίρου, φορώντας ένα σακάκι Adidas και έγραψε: «Νομίζω ότι είναι λάθος απόφαση να εξαφανίζεται  μια παράδοση και ένα κομμάτι της πατρίδας». Και συμπλήρωσε πως  το γερμανικό ποδόσφαιρο «πρέπει να είναι υπηρεσία για μια αγνή πατρίδα και όχι να γίνεται πιόνι σε διεθνείς εταιρικές μάχες». Μιλάμε για παράνοια, αλλά αυτή η σχέση της εθνικής Γερμανίας με την ADIDAS, ξεπερνώντας τη φυσιολογική απλή εταιρική συμφωνία, είχε μεταλλαχθεί σε ένα γάμο.

Όλοι αναγνωρίζουμε πως το διεθνές ποδόσφαιρο είναι μια τεράστια επιχείρηση. Θα έμοιαζε φυσιολογικό να άλλαζε ένας σύλλογος χορηγό ενδυμασίας και άλλωστε  η ίδια η Adidas είναι εδώ και πολλά χρόνια  ένας σημαντικός και επιθετικός ανταγωνιστής στον άγριο κόσμο των αθλητικών χορηγιών. Αλλά επειδή κανένα άλλο εθνικό σύμβολο δεν είναι τόσο δημοφιλές και ισχυρό στη Γερμανία, όσο οι εθνικές ομάδες ποδοσφαίρου, η συνύπαρξη με την Adidas - μια εγχώρια οικογενειακή εταιρεία που επί χρόνια  κατακτούσε τις ξένες αγορές - ενσαρκώνει με πολλούς τρόπους τη μεταπολεμική αναβίωση της Γερμανίας σε μια ειρηνική και ευημερούσα οικονομική δύναμη.

Δεν είναι υπερβολικό να υποστηρίξουμε ότι ο αθλητισμός και οι εξαγωγές είναι οι δίδυμοι πυλώνες της εθνικής ταυτότητας σε μια χώρα που για χρόνια δεν ενθάρρυνε   τον φανερό πατριωτισμό και την  εθνική υπερηφάνεια!

Λίγα λόγια ειπώθηκαν ως δικαιολογία για αυτό που έγινε και ένας από αυτούς που μίλησαν ήταν ο πρώην πρόεδρος της DFB, Θίο Ζβάνζιγκερ  στην εβδομαδιαία εφημερίδα Die Zeitμ σε συνέντευξή του.

«Μπορώ να καταλάβω κάθε οπαδό που είναι εξοργισμένος, αλλά δεν υπήρχε άλλη επιλογή, οικονομικά ή νομικά»

Η Nike είχε κάνει προσφορά για να γίνει χορηγός της γερμανικής ομάδας το 2007, προσφέροντας περισσότερο από πενταπλάσιο ποσό τότε από ό,τι πλήρωνε η Adidas, αλλά οι βάσεις στη σχέση ήταν σταθερές: «Η Adidas ήταν δύσκολο να αμφισβητηθεί εκείνη την εποχή στο DFB γιατί είναι βαθιά συνδεδεμένη με την παράδοση του γερμανικού ποδοσφαίρου, με τον μύθο να πιστώνει τις καινοτόμες ιδέες  στα παπούτσια του ιδρυτή της Adidas Adi Dassler που βοήθησαν τους Δυτικογερμανούς να κερδίσουν μια νίκη επί των πολύ ευνοημένων Ούγγρων στον τελικό του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 1954 στην Ελβετία», ήταν τα λόγια του και αυτό ακριβώς ισχύει!

Αυτό που έγινε γνωστό ως το «Θαύμα της Βέρνης», βασίστηκε στις τάπες που βοηθούσαν πάνω  στον βρεγμένο χλοοτάπητα και  βοήθησαν τους Γερμανούς να κερδίσουν και να επικρατήσουν των Ούγγρων που ήταν απόλυτο φαβορί με δραματικό τρόπο. Η νίκη αναμφισβήτητα βοήθησε τη Δυτική Γερμανία να επιστρέψει στη διεθνή σκηνή ως κανονική χώρα μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Από τότε, η Adidas έχει διατηρήσει μια σχέση με το γερμανικό ποδόσφαιρο, αν και όχι τόσο στενά όσο μπορεί να υποδηλώνει η νοσταλγία των τελευταίων ημερών. Οι Γερμανοί μπορεί να κέρδισαν το Παγκόσμιο Κύπελλο του 1974 φορώντας  Adidas σε παπούτσια  αλλά η αντίπαλη γερμανική μάρκα αθλητικών ειδών ERIMA παρήγαγε τις φανέλες! Και αυτό δεν το θυμούνται ούτε το αναφέρουν πολλοί.

Τα οφέλη της εταιρικής σχέσης ήταν σίγουρα πολλά προς την άλλη κατεύθυνση. Η δημοσιότητα που παρείχε η εθνική ομάδα βοήθησε να αυξηθούν οι πωλήσεις παπουτσιών για την Adidas, η οποία σύντομα γιγαντώθηκε στο εξωτερικό και κατόρθωσε να κάνει συμφωνίες χορηγίας με κορυφαίους αθλητές και κορυφαίες ομάδες. Ο Ντάσλερ κατάφερε να «βάλει» τον διάσημο δρομέα αποστάσεων Εμίλ Ζάτοπεκ , την «τσεχική ατμομηχανή», στα παπούτσια της Adidas για τη θρυλική του εμφάνιση στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ελσίνκι το 1952, όπου κέρδισε χρυσά μετάλλια στα 5 και  στα 10 χιλιόμετρα, καθώς και στον μαραθώνιο, γεγονός απίστευτο και μοναδικό!

Μεταξύ των σημαντικότερων… πραξικοπημάτων μάρκετινγκ της Adidas ήταν η σύναψη αποκλειστικών συμβολαίων με χώρες του κομμουνιστικού μπλοκ τη δεκαετία του 1970, με αποκορύφωμα τις εμβληματικές αθλητικές φόρμες του 1980 για τις Ολυμπιακές ομάδες της Σοβιετικής Ένωσης (που βοήθησε να… ξεσπάσει μια μεγάλη τρέλα στυλ στο ανατολικό Μπλοκ που επικρατεί  μέχρι σήμερα!

Η Adidas έχει τις ρίζες της  σε δύο Βαυαρούς αδερφούς: τον Ρούντολφ και τον Αντολφ, γνωστό ως Adi, οι οποίοι άρχισαν να πωλούν τα δικά τους εξειδικευμένα αθλητικά παπούτσια τη δεκαετία του 1920. Έγιναν γνωστοί εξοπλίζοντας τους  αθλητές που έπαιρναν μέρος στους Ολυμπιακούς Αγώνες τη δεκαετία του 1930.

Ο θρυλικός Αμερικανός αθλητής, Τζέσε Όουενς, για παράδειγμα, κέρδισε χρυσά μετάλλια στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1936 στο Βερολίνο, φορώντας παπούτσια των αδελφών Dassler.

Μια πικρή διαμάχη μεταξύ των αδελφών το 1948 έγινε θρύλος και μυστήριο. Ακριβώς τι ώθησε στον χωρισμό της δουλειάς τους παρέμεινε  ασαφές, αλλά δεν μίλησαν ποτέ ξανά μεταξύ τους,  δημιουργώντας ο καθένας τη δική του ανταγωνιστική αυτοκρατορία παπουτσιών.

Ο Adi ξεκίνησε την Adidas (συντομογραφία για τον Adi Dassler), ενώ ο Rudolf αρχικά αποκαλούσε την εταιρεία του Ruda (Rudolf Dassler), αλλά τη μετονόμασε  σε  Puma που ήταν πιο εύηχο!

Η εκπληκτική άνοδος και των δύο εταιρειών στη διεθνή αγορά  - για πολλά χρόνια ήταν οι κορυφαίοι ανταγωνιστές που εξασφάλιζαν  κυριαρχία στο διεθνές ποδόσφαιρο και τα ολυμπιακά αθλήματα - ενσαρκώνει κατά κάποιο τρόπο τους μύθους των χρόνων της μεταπολεμικής άνθησης στη Δυτική Γερμανία, όπου το  «οικονομική θαύμα» (Wirtschaftswunder) έδωσε ώθηση στη  χώρα να μεταβληθεί από ένα κατεχόμενο ερείπιο σε μια πανίσχυρη παραγωγική -και αθλητική-δύναμη.

Η Adidas και η Puma «ήρθαν να ενσαρκώσουν, νομίζω, ένα είδος γερμανικής νοοτροπίας, το είδος της σκληρότητας και της αποφασιστικότητας να γίνεις «παγκόσμιος πρωταθλητής εξαγωγών», όχι απλώς ως παγκόσμιος πρωταθλητής ποδοσφαίρου. Κυριάρχησαν για χρόνια αλλά κάποια στιγμή όταν πλέον ο γιος του Adi, Χορστ Ντασλερ, πήρε την εταιρεία στα χέρια του την απογείωσε! Και ουσιαστικά είχε ισοπεδώσει την Puma που την  έτρεχαν πια τα ξαδέλφια του!

Ο θάνατος του το 1988, σε ηλικία μόλις 49 ετών ήταν η αρχή του τέλους για την αυτοκρατορία και έτσι κι αλλιώς είχε ανατείλει πλέον μέσω του Phil Knight και της συμφωνίας με τον Μάικλ  Τζόρνταν το άστρο της Nike. Η γιγάντωση της αμερικανικής εταιρείας σε ταυτόχρονη συρρίκνωση της Adidas για πολλά χρόνια, έγινε ένα καινούργιο σήριαλ, αλλά η σχέση πάντα της γερμανικής εταιρείας με την εθνική Γερμανίας έμοιαζε να μην μπαίνει σε κίνδυνο υπό οποιαδήποτε συνθήκη.

Επομένως, το να αποκαλούμε τη συμφωνία  της Nike με την DFB ως μια νίκη στο γήπεδο της Adidas, δεν  είναι αδόκιμο. Για την Adidas, η οποία φέρεται να «τυφλώθηκε» από τα νέα, το χτύπημα είναι μια δημόσια ντροπή που κλείνει δύο πολύ δύσκολα τελευταία χρόνια. «Όταν η Nike βγάζει τον καλύτερό μας εαυτό, κανείς δεν μπορεί να μας νικήσει», είπε ο CEO της Nike, John Donahoe, ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της συμφωνίας. Κακά τα ψέματα έπαιρνε το πετράδι του στέμματος από την Adidas. Μία νίκη γοήτρου αλλά και ουσίας.

Νωρίτερα αυτό το μήνα, η Adidas ανακοίνωσε την πρώτη της ετήσια απώλεια σε περισσότερες από τρεις δεκαετίες. Οι συνέπειες από τη ματαιωμένη συνεργασία της Adidas με τον Kanye West συνέχισαν να βαραίνουν την εταιρεία, η οποία φέρεται να έμεινε με περισσότερα από 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε απούλητα αθλητικά παπούτσια Yeezy μετά την απόσυρση της συμφωνίας τον Οκτώβριο του 2022. Ήταν ένα εγκληματικό επιχειρηματικό λάθος το οποίο πληρώθηκε πάρα πολύ ακριβά και στον κόσμο των business τέτοια λάθη δεν μένουν ποτέ χωρίς συνέπειες!

Η συμφωνία της Nike με την εθνική Γερμανίας είναι το πιο πρόσφατο σημάδι ότι η Adidas έχει μείνει πίσω στους παγκόσμιους πολέμους αθλητικών παπουτσιών. Ωστόσο, παραμένει στολή των παγκόσμιων πρωταθλητών αφού ντύνει τόσο την Αργεντινή όσο και την Ισπανία στις γυναίκες που κατέκτησαν το Παγκόσμιο Κύπελλο.

Και στο γήπεδο ποδοσφαίρου, η Γερμανία έχει δει τα πράγματα να παίρνουν μια απογοητευτική τροπή την τελευταία δεκαετία. Οι Γερμανοί διέλυσαν τη γηπεδούχο Βραζιλία με 7-1 καθ' οδόν για την κατάκτηση  του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2014. Η επικράτηση επί της Αργεντινής του Λιονέλ Μέσι, με το γκολ του Γκέτςε, ήταν ένας θρίαμβος, αλλά από εκεί και μετά τα πράγματα έχουν πάει μόνο προς τα  κάτω. Το 2018 και το 2022, η εθνική ομάδα των ανδρών αποκλείστηκε από το Μουντιάλ  στον πρώτο γύρο.

Πριν από την αλλαγή της ομάδας ποδοσφαίρου, ο Kanye  έμοιαζε κάποτε σαν να ήταν το καθοριστικό… πραξικόπημα του ανταγωνισμού. Η Adidas παρέσυρε τον ράπερ και τη δημοφιλή σειρά παπουτσιών του Yeezy μακριά από τη Nike το 2013 και για χρόνια οι προσφορές απέφεραν τεράστια κέρδη. Όμως τα πράγματα ανατινάχτηκαν με θεαματικό τρόπο τα τελευταία χρόνια. Και έτσι η Nike επέλεξε το colpo grosso και κατάφερε να κλέψει  τις γερμανικές εθνικές ομάδες ποδοσφαίρου σε μια νίκη που μοιάζει με μια ευρύτερη ταπείνωση στα χέρια του ολοένα και πιο κυρίαρχου Αμερικανού κολοσσού! 

Μέρος της οργής στη Γερμανία προέρχεται από τη νοσταλγία μιας διαφορετικής εποχής, όταν τα προϊόντα «Made in Germany» κατακτούσαν ακόμη τον κόσμο, με τα Volkswagen μαζικής παραγωγής να τροφοδοτούν την ευημερία στο σπίτι και τις βαριές λιμουζίνες Mercedes να περιφέρονται σε όλο τον κόσμο. Οι Adidas και Puma, οικογενειακές εταιρείες από την ίδια μικρή γερμανική πόλη, κυριάρχησαν στα παγκόσμια αθλητικά ρούχα, από μπότες μέχρι αθλητικές φόρμες, και το ποδόσφαιρο ήταν  ένα απλό παιχνίδι, σύμφωνα με τα περίφημα λόγια του  Γκάρι Λίνεκερ, στο οποίο «22 παίκτες  κυνηγούν μια μπάλα για 90 λεπτά. και στο τέλος πάντα κερδίζουν οι Γερμανοί».

Τώρα η οικονομία της Γερμανίας βασανίζεται , με το ΑΕΠ της να συρρικνώνεται πέρυσι, και η περίφημη αυτοκινητοβιομηχανία της αγωνίζεται να στραφεί προς ένα ηλεκτρικό μέλλον. Η Volkswagen έχει επιβαρυνθεί με ένα σκάνδαλο εκπομπών ντίζελ, ενώ οι ισχυρές χημικές βιομηχανίες και  χάλυβα της χώρας αντιμετωπίζουν υπαρξιακά ερωτήματα σχετικά με το μέλλον τους καθώς αυξάνεται το κόστος ενέργειας και εργασίας.

Ο πολιτικός θυμός για τη συμφωνία φαίνεται πιθανό να σβήσει κάποια στιγμή , ακόμα κι αν πολλοί οπαδοί εξακολουθούν να αγαπούν τους μακροχρόνιους δεσμούς μεταξύ της γερμανικής ομάδας και της μάρκας. Οι Γερμανοί αξιωματούχοι του ποδοσφαίρου απάντησαν στην κριτική αυτή την εβδομάδα, επισημαίνοντας το τεράστιο χάσμα μεταξύ αυτών που ήταν διατεθειμένες να πληρώσουν η Nike και η Adidas: Οι προσφορές «δεν ήταν καν συγκρίσιμες», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της DFB, Αντρέας Ρέντινγκ στο πρακτορείο ειδήσεων DPA. Με τη γερμανική οικονομία να «κολλάει» οι πολιτικοί έχουν πολλά άλλα πιεστικά προβλήματα όπως είπε ο καγκελάριοςμ Όλαφ Σολτς, με διπλωματικό ύφος την περασμένη εβδομάδα όταν ρωτήθηκε για τη σύγκρουση. «Είναι πρόβλημα αλλά τι να γίνει;» είπε στωικά!

Παρά τις χαμηλές προσδοκίες, η ανδρική ομάδα της Γερμανίας έχει δείξει μερικά ενθαρρυντικά σημάδια ζωής στα δύο τελευταία παιχνίδια της, κερδίζοντας τη Γαλλία με 2–0 και την Ολλανδία με 2–1 σε αγώνες προετοιμασίας καθώς προετοιμάζεται για το UEFA EURO 2024, που φιλοξενείται στην ίδια την Γερμανία.

Σε λίγους μόνο μήνες, η γερμανική ομάδα θα συγκεντρωθεί σε ένα ειδικά κατασκευασμένο συγκρότημα στην εταιρική πανεπιστημιούπολη της Adidas στο Herzogenaurach. Οι επί χρόνια σύντροφοι έχουν ακόμα μερικά χρόνια μαζί πριν χωρίσουν οριστικά. Και ίσως ένα ωραίο… αντίο με ένα τελευταίο τανγκό, που θα συνοδεύεται από  έναν τίτλο!

www.bnsports.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης



0